Je kunt zelf heel gemakkelijk muziekinstrumenten maken van restmateriaal. Een leeg yoghurtbakje wordt een trommel. Een kapotte ballon wordt het vel over de trommel. Wc-kokers maak je aan een kant dicht en dan kun je ze vullen met bonen. Van een schoenendoos maken we een gitaar. Bij een slaginstrument gaat het vel, de ballon trillen als je er met een stok op slaat. Bij het snaarinstrument gaan de snaren, de elastiekjes trillen als je er aan trekt. Bij een blaasinstrument gaat de lucht in het smalle buisje trillen en krijg je een mooie toon te horen. Bij een schudinstrument schudden de bonen tegen de zijkanten van de koker. Wow een echt orkest!

Inhoud
Eerst zullen er diverse mogelijkheden behandeld worden. De deelnemers leren al het materiaal kennen en krijgen voorbeelden te zien. Vervolgens zal er worden gestart met het bedenken en uitwerken van een ontwerp en dan gaat de deelnemer aan de slag. Als er nog tijd is kunnen ze meerdere instrumenten maken. En in de laatste les kan er natuurlijk een optreden gegeven worden door dit kersverse nieuwe orkest.

Leerdoelen
De deelnemers leren:
- zelfstandig met diverse materialen en technieken omgaan
- leren omgaan met het ruimtelijke aspect van materiaal
- doelgericht voorwerpen maken
- of verkennen de werking van muziekinstrumenten
- het verschil tussen slag-, schud- en snaarinstrumenten in vorm en geluid