In aansluiting op het speciaal ontwikkelde lesprogramma Mediaspoor gaat deze laatste les in op het thema tegenstellingen.
Naar aanleiding van het verhaal van Melle de Muis gaan we werken met klei. Voor deze jongsten een fijn tactiel materiaal. We werken volgens het aloude proces van een kunstenaar: verzamelen, ordenen en presenteren.
Na demonstratie van mogelijkheden van het materiaal maken leerlingen van klei ‘kralen’ in basale vormen waarbij de kinderen uitgenodigd worden alle mogelijke tegenstellingen te gebruiken. Na de les neem ik de kralen mee naar mijn werkplaats om ze te bakken, zodat de kinderen ook het magische verschil kunnen zien tussen ongebakken (zacht) en gebakken klei (hard), en opdat de kralen ook werkelijk duurzaam zijn.
In de afsluiting gaan we de kralen gezamenlijk ordenen. Wie hoort bij wie en waarom. Leerlingen worden uitgedaagd hun verhaal erbij te vertellen. Op deze manier benoemen de kinderen wat ze zien en kijken ze goed naar het gemaakte werk zonder dat het te dogmatisch wordt.
Ik maak een (of meerdere) staaldraad waaraan de kralen keer op keer op een andere manier geregen kunnen worden: geordend, in verschillende ordes (op kleur, structuur, vorm), of niet geordend.
Elke ketting vertelt zijn eigen verhaal. Jonge kinderen bezitten nog een grote fantasie. Ze vertellen er vast spontaan hun verhaal bij. Dit kan weer opgetekend worden door de leerkracht en verspreid worden in de schoolkrant. Het eindresultaat is ongetwijfeld een indrukwekkende slinger, helemaal zelf gemaakt, waarop de leerlingen tros zullen en kunnen zijn.