Het thema van dit project is ‘Identiteit’. Tijdens dit project leren leerlingenkritisch kijken naar de kracht van beeldtaal in documentaires en ze gaan zelf een mini-docu maken in tweetallen. De leerlingen werken hierbij met iPads van De frisse blik. 

Binnen dit project hebben schooldocenten een belangrijke rol: zij volgen een docententraining van De frisse blik die hen de handvatten geeft om film als leermiddel in te zetten in de klas. Zij geven de 3 á 4 voorbereidende reflectielessen zelf met behulp van de Elektronische Leeromgeving van De frisse blik. Ook maken de docenten tijdens de training zelf een mini-docu zodat ze samen met de trainer van De frisse blik de leerling kunnen begeleiden bij het monteren van de mini-docu.

De docent volgt een training van 1 dagdeel in het werken met de ELO en het maken van een mini-docu. Daarna geeft hij/zij de voorbereidende lessen in de klas gedurende 3 á 4 lesuren. Deze lessen bestaan uit allerlei interessante fragmenten uit IDFA jeugddocumentaires over identiteit. Door middel van de vragen en opdrachten in de ELO maken de leerlingen kennis met de kracht van beeldtaal in documentaires: welk verhaal vertelt de documentairemaker? Hoe heeft hij zijn ‘gereedschap’ (camera, interview, geluid, montage) daarvoor ingezet? En wat voor effect heeft dat op ons als kijker? Ook zal er aandacht besteed worden aan het begrip identiteit. De leerlingen zullen een zogenaamde ‘identiteitscirkel’ maken en op basis daarvan een filmplan maken. Zij gaan portretten maken van elkaar.

De frisse blik komt vervolgens gedurende 1 dagdeel in de klas met iPads. Zij ondersteunt de klassedocent bij het begeleiden van de leerlingen in het filmen en monteren. Aan het eind van de dag zijn alle films klaar. Uit elke klas worden een aantal films genomineerd en de prijswinnende films worden vertoond op het jaarlijkse IDFA in november.
 
Na afloop van het project hebben de leerlingen inzicht in de verschillende keuzes die programmamakers makenbij het produceren van een film. Zij hebben kennis van beeldtaal en weten wat voor effect de keuzes van de programmamaker op het publiek kunnen hebben. Het eindresultaat is een eigen filmportret over elkaars identiteit.