In 2013 maakt regisseur Thomas Bijsterbosch bij Feikes Huis de voorstelling Moord & Doodslag, naar Macbeth, een culinaire bewerking van Shakespeares Macbeth. De jonge regisseur zet samen met drie spelers het fileermes in één van Shakespeare’s meest bloederige stukken. Hij ziet in Lord Macbeth en zijn Lady een hedendaags dictators-echtpaar en brengt het koppel na de val van hun heerschappij voor het 'gerecht'.

Een keur aan Hollandse en exotische snijgroentes krijgt een rol in de reconstructie van de veldslagen die Macbeth, aangemoedigd door zijn echtgenote, heeft aangericht. In het aangezicht van het lijden van een struik selderij of een regiment boontjes, wordt de vraag opgeroepen hoeveel geweld gerechtvaardigd is in tijden van oorlog. Hoeveel besef hebben moordende machthebbers van hun daden? En kunnen we Macbeth, die zich beroept op krachten als 'het lot' of 'de stemmen van de heksen', zo ver krijgen dat hij spijt betuigt of schuld bekent?

Een objecttheatervoorstelling geïnspireerd op de toneelklassieker Macbeth en de alledaagse (tv-) realiteit waarin het gevecht om macht permanent slachtoffers maakt. Moord & Doodslag wordt gespeeld met geanimeerde groenten en keukengerei, die menselijke trekjes krijgen en tegelijkertijd de ingrediënten van het galgenmaal vormen.

In de pers
Bezieling, daar gaat het om in deze geanimeerde voorstelling. En dan komen we tot de kern van theater die Feikes Huis prachtig weet te treffen: als een acteur zegt dat een prei een dramatisch personage is, dan klopt dat. Het verrassende is dat de toeschouwer tot zijn eigen verbazing gelooft in dit spel met groente en messen. **** op Theaterkrant door Kester Freriks