Theatermakerij STORM heeft de voorstelling Grenzeloos ontwikkeld om aandacht te besteden aan het thema pesten.

Deze acrobatische voorstelling die je op de huid gaat zitten wordt gespeeld op school of in het theater bij u in de buurt. Het publiek is live getuige van de ontmoeting tussen twee personen die elkaar voor het eerst tegenkomen. Onder druk van het publiek wordt de één uitgedaagd de ander te treiteren. Wat doe je als je getreiterd wordt? Kom je op voor jezelf of laat je over je heenlopen?

Voor pracktijkonderwijs en VMBO worden extra voice-overs gebruikt om het non-verbale (gespeelde) verhaal ook verbaal duidelijk te krijgen.

‘Grenzeloos’ zorgt voor een indringende beleving, waarbij de acteurs/dansers zich in het zweet werken. Aan het begin van de voorstelling zal het publiek luidruchtig actief zijn. Gedurende de voorstelling gaan de toeschouwers beseffen dat zij voor de dader hebben gejuicht en neemt het volume af. De voorstelling eindigt met de afscheidsbrief van Fleur Bloemen die in 2012 uit het leven is gestapt, doordat de pesterijen haar te veel werden.

Omdat de voorstelling veel emoties losmaakt is het belangrijk de leerlingen na de voorstelling te begeleiden naar het leslokaal waar de voorstelling zal worden nabesproken, bij voorkeur met de mentor van de klas. De voorstelling wordt aangeboden met vragen voor het nagesprek. De vragen gaan over de voorstelling, maar ook over de eigen ervaringen in de groep met betrekking tot pesten.

THEMATIEK

Het ontdekken van vriendschap, groepsdruk, liefde, aangeven van je grenzen, intimiteit, persoonlijke ruimte, nee durven zeggen, volhouden, verdraagzaamheid, onderdrukken, ontvluchten, kracht, plezier, genegenheid, afstoten van genegenheid, oorzaak en gevolg. Een voorstelling over volwassen worden.

NAGESPREK

Omdat de voorstelling veel emoties losmaakt is het belangrijk de leerlingen na de voorstelling te begeleiden naar het leslokaal waar de voorstelling zal worden nabesproken, bij voorkeur met de mentor van de klas. De voorstelling wordt aangeboden met vragen voor het nagesprek. De vragen gaan over de voorstelling, maar ook over de eigen ervaringen in de groep met betrekking tot pesten. U kunt een dubbellesuur inroosteren, waarbij de voorstelling bekeken wordt en vervolgens het nagesprek plaats vindt.

WORKSHOP

Het is mogelijk de klassen ook actief een workshop te laten volgen. Het gaat om de workshops “acrobatiek” of “physical challenges”. Tijdens de workshop maken de leerlingen fysiek contact. Er wordt gewerkt met oefeningen uit de voorstelling. Deze zullen de leerlingen herkennen en terugzien tijdens de voorstelling. Doordat de leerlingen fysiek contact maken, gaan zij samenwerken, wat de samenwerking en het vertrouwen binnen de groep versterkt.

Voorafgaand krijgt de school informatie toegestuurd over de voorstelling bestaande uit tips en vragen voor het nagesprek.

Klik hier voor meer informatie over deze schoolvoorstelling.

Klik hier voor alle basisschool voorstellingen van Theatermakerij STORM.