Activiteit: Eigen school ontwerpen
                   Samen overleggen en samen werken
Doelgroep: Midden- en bovenbouw

Lesduur: Minimaal 3 uur
Kerndoelen: 47, 54, 55, 56 (TULE)
Referenties: Op aanvraag

Hoe ziet je school eruit? Een school is geen ruimtestation of een ziekenhuis.
Een school heeft een buitenkant en een binnenkant. Wat zit daar allemaal in en aan?
En waar staat de school? Kan je een school ook naast de snelweg bouwen? Of naast een bejaardentehuis?

Na een inleiding over het eigen schoolgebouw, de onderdelen van een schoolgebouw en over de 'ideale school' van de architect Herman Hertzberger zet ik de kinderen aan de hand van een aantal vragen aan om gedachten te formuleren over de verschillende ruimtes binnen de school en over de wensen die zij zelf hebben.
In groepjes gaan de kinderen een plan uitwerken en een klaslokaal, een speelplaats of bijvoorbeeld een centrale ruimte ontwerpen en uitvoeren in een grote kartonnen doos of op een kartonnen plaat met eenvoudige (recycling-) materialen en papier.

Leerdoelen:
De kinderen werken samen en moeten met elkaar overleggen.
De kinderen reflecteren op en beoordelen de eigenschappen en betekenis / waarde van het eigen werk en dat van elkaar.
De kinderen werken vrij en spelenderwijs maar komen onderweg problemen tegen die om een technische of creatieve oplossing vragen.

Beeldaspecten: Ruimte, vorm, textuur en kleur.

De lessen zijn op meerdere manieren uit te breiden of in delen op te splitsen.