Dansproject: Dans met respect!

Een goede sfeer in een groep is van groot belang voor de leerprestaties van de leerlingen. Daar is vertrouwen, veiligheid, rust en wederzijds respect voor nodig. Dans is een uitermate geschikt medium om de leerlingen inzicht te geven in hun bijdrage hieraan. Leerlingen leren letterlijk hun plaats in te nemen in een ruimte, zich te laten zien, maar ook op te gaan in de groep. En wat er gebeurd als je dat niet doet. Welke rol hebben zij in de groep? De grapjas, de heerser, of juist het verlegen onderdanige type. Deze workshop is geïnspireerd op de welbekende kanjertraining. Het kan werken als een aanvulling op deze training als hier al aan wordt gewerkt maar ook los hiervan kan het goed werken! Hoe werken wij?

- Wisselwerking tussen leerkrachten en dansdocenten is voor ons essentieel.

- Gezamenlijke brainstorm over de invulling van het te realiseren dansproject.

- Duidelijk thematisch leerdoel afspreken.

- Een keuze maken om het dansen proces- of productgericht in te zetten.

- Delen van de opgedane ervaringen en evalueren na afloop.