DE OPDRACHT
Maak een landschap waar jij zou willen zijn! Het maakt niet uit of het klopt. De bomen mogen paars zijn en de lucht geel. Het mag een zee zijn, een gebergte, een stad. Bij de uitleg worden kunstwerken van diverse kunstenaars uit verschillende stromingen vertoond (Monet, Matisse, Hundertwasser, enz.). De kinderen leren hierbij te kijken naar wat realistisch is en wat fantasie is. Er wordt aandacht besteed aan perspectief en compositie van een landschap.

HET MATERIAAL
Markers zijn vooral geliefd vanwege de mooie kleuren die je door elkaar kunt mengen (blenden). Doordat de inkt nog nat blijft kun je een nieuwe kleurlaag aanbrengen. Dit kan ook van dezelfde kleur zijn, waardoor het oppervlak donkerder wordt. De meeste kinderen (en volwassenen) hebben dit vanwege de kostbaarheid van dit materiaal nog nooit gedaan. Dit is een mooie gelegenheid kinderen te laten kennismaken. We gaan in deze workshop een paar technieken leren met de markers.
Indien gewerkt wordt met een grotere groep dan 10 leerlingen, kan na de klassikale uitleg uiteen gegaan worden in een circuit. Omdat er in dat geval minder markers zijn, zal bij de andere opdrachten niet met markers gewerkt worden. Het circuit zal dan bestaan uit deze activiteiten:
– een landschap knippen en plakken met gekleurd papier om een goede compositie te bedenken
– een gezamenlijk landschap maken met pastelkrijt
– het fantasielandschap tekenen met de markers

PRAKTISCHE INFORMATIE
Doelgroep: groep 4 t/m 6
Duur: 60 minuten per groep (max 10)
Kosten: € 80,00 per uur en daarnaast nog een bijdrage voor het materiaal (€ 40,00 per workshop) en reiskostenvergoeding.
Inclusief het volgende materiaal:
– speciaal markerpapier
– markers
– potloden voor fijne details
– fineliners geschikt voor markers
– voorbeeldmateriaal (onder andere Matisse, Monet, Hundertwasser, voor de kinderen wellicht bekende illustraties uit (prenten)boeken. Ook zal Marloes illustraties laten zien en kort iets vertellen over haar eigen boek Wittie en de Regenboogfontein)
Exclusief overig materiaal dat nodig is, waarschijnlijk op school aanwezig:
– iets om de tafels mee af te dekken (heel soms lekken markers);
– voor elk kind een grijs potlood;
– wat (klad)papier om op te schetsen;
– eventueel een digibord
– na afloop plek om het materiaal op te hangen of te exposeren