Met KUNST EN JIJ richt je je rechtstreeks op de creativiteit en denkkracht van leerlingen. Wat gebeurt er tussen een kunstwerk en jou? Welke vragen onstaan er?

In deze cursus leer je hoe je als gespreksleider het onderzoek van zo’n vraag in een filosofisch gesprek begeleidt en hoe je daarna terugkeert naar het werk. Is het veranderd? De leerlingen krijgen inzicht in een kunstwerk, in elkaar en in zichzelf.

KUNST EN JIJ is een effectief middel om de kunstbeleving te intensiveren. Als gespreksleider kun je dat proces faciliteren als je over de juiste vaardigheden beschikt.

Praktisch
Jan Ewout Ruiter verzorgt de eerstvolgende editie op vier woensdagmiddagen van 13.00 tot 16.30 uur in Kranenburgh, Bergen NH:

• 31 augustus 2016
• 14 september 2016
• 28 september 2016
• 12 oktober 2016


Wat leer je?
Je leert hoe je een filosofisch gesprek bij een kunstwerk laat ontstaan en begeleidt. Je leert de socratische houding te beheersen, ermee te werken en structuur in een onderzoek aan te brengen. Het is belangrijk tussen de sessies systematisch oefengesprekken te voeren. Eerst met collega’s, vrienden, familie of andere bekenden; daarna met je doelgroep. De cursus is ontwikkeld met en voor museumdocenten en (kunst)vakdocenten, in samenwerking met Kunstbalie in Noord-Brabant.

Een deelnemer:
Linda van Boxtel, dramadocente aan Jacob-Roelandslyceum in Boxtel: “Filosoferen met leerlingen was voor mij als een sprong in het diepe. Tijdens deze cursus zette ik de eerste stappen, stevig en goed ondersteund. Dit is een prachtige toevoeging aan wat ik al deed.”

Filosoferen en de socratische methode
Een socratisch gesprek is een poging door systematisch overleg een gemeenschappelijk antwoord te vinden op een fundamentele vraag. De deelnemers werken intensief samen: anderen overtuigen van een mening is niet aan de orde. Je stelt vragen, luistert nauwkeurig en denkt gezamenlijk na. Een socratisch gesprek is vooral een zelfonderzoek. Het gesprek ontleent zijn naam aan Socrates, de leermeester van Plato. Zijn uitgangspunt was dat je een inzicht niet verwerft door het voorgeschoteld te krijgen, maar alleen door zelf te denken. Hij probeerde anderen en zichzelf tot inzicht te brengen door het stellen van vragen, het onderzoeken van voorbeelden en het analyseren van ervaringen. De socratische methode stelt gespreksleiders in staat een filosofisch gesprek te begeleiden en daarbij zowel de voortgang als de kwaliteit van het proces te waarborgen.

Ja, ik meld me aan

We vertellen graag meer: jer@lerenfilosoferen.nl, 06-50207591