De voorstelling Read My Lips weerspiegelt onze samenleving en laat de bubbels zien waarin wij
ons bevinden. Sta jij open voor nieuwe mensen en ideeën? Bekijk jij een verhaal wel eens van
twee kanten? En hoe goed luisteren wij eigenlijk naar elkaar?


In 2020 wordt in Nederland herdacht dat de Tweede Wereldoorlog 75 jaar geleden werd beëindigd.
Democratie en vrijheid worden gevierd. Maar wat betekent deze vrijheid voor jongeren nu?
Read My Lips laat zien hoe makkelijk het is om enkel in je eigen perspectief te geloven. De jonge
spelers zijn op zoek gegaan naar hoe je mening wordt gevormd en hoe besluitvorming werkt.
In de voorstellingen vormen alle drie de personages (Yasmin, Rick en Ismail) hun eigen groepje met
leerlingen. De klas wordt in drieën verdeeld. Tijdens de scènes zien we hoe de totaal verschillende
personages met elkaar omgaan, maar tussen de scènes door krijgt elk groepje leerlingen extra
informatie te horen over het persoonlijke leven van hun personage. Langzamerhand ontrafelen zich
allerlei persoonlijke geheimen die de tieners uit balans brengen en ze laten nadenken over wie ze zijn
en hoe ze gezien worden. Wanneer een van hen een wapen mee naar school neemt om zijn
mannelijkheid te bewijzen en dit mis gaat, staan ze alle drie voor een dilemma: wie is hier
verantwoordelijk voor? Er ontstaat een grimmige sfeer waarbij ze allemaal bij zichzelf te rade moeten
gaan, welk perspectief is waar?


De voorstelling is interactief en de leerlingen worden uitgedaagd om mee te denken en te doen. Het
nagesprek en bepaalde elementen uit de workshop zijn geïntegreerd in de voorstelling, waardoor elke
voorstelling uniek is en de inhoud wordt daardoor mede bepaald door de leerlingen.