'Spelenderwijs een cultuur leren kennen', dat is het uitgangspunt van mijn organisatie. In dit geval geldt dit voor het oude Perzië, bakermat van de beschaving.Het is voortgekomen uit de vraag hoe je van kinderen en jongeren wereldburgers kunt maken. Zeker gezien het vele nieuws vanuit het Midden-Oosten een bijzonder invalshoek; want hoe laat je kinderen een eigen wereldbeeld vormen van dit gebied?
De kinderen gaan op een spannende ontdekkingstocht naar de fascinerende en hoogstaande Perzische beschaving waarbij aandacht wordt geschonken aan hoofd, hart en handen. Daarbij wordt gewerkt met de 21st century skills in gedachten.


Deze verschillende onderdelen komen aan bod en er wordt maatwerk verricht, kijkend naar interesse en tijdsbestek:

  • Geschiedenis van het oude Perzië: dmv van het maken schetsen of stop motionfilmpjes maken de kinderen deze geschiedenis eigen
  • taal: kinderen verdiepen zich in poëzie (Rumi en Hafez) en kalligrafie, sprookjes van 1001 nacht
  • rekenen: doorgronden van geometrische patronen, rekenen met spijkerschrift
  • kinderen in het oude Perzië: kinderen gaan zelf oeroude, Perzische spellen maken
  • Perzische schoonheid: door middel van het naboetseren en beschilderen van oude sieraden, schalen en bekers komt de waardering van schoonheid tot zijn recht.
  • Feesten in het Midden-Oosten: hoe wordt de Perzische kalender gebruikt en welke feesten en gebruiken horen hierbij. Ook een kookworkshop wordt hierbij gegeven.
  • filosofie: hier wordt dieper ingegaan op de menselijke rede en kennis, over het wezenlijke bestaan en de natuur, mbv Avicenna en Al-Farabi.
  • het geloof: vertellen over de profeet Mohammed en Zarathustra, die aan de wieg stonden van respectievelijk de Islam en het Zoroastrisme.
  • Het lespakket is thematisch ingegeven en gaat verder dan alleen Cultuurlessen. Het is belangrijk om juist andere vakken ook aan dit project te koppelen, zodat tegemoet kan worden gekomen aan de behoeften van kinderen. Kinderen gaan immers aan voor verschillende onderwerpen. waar het ene kind meer opgaat in het fantaseren over het Perzische Rijk en dit imaginair kan schetsen, wordt een ander kind weer actief wanneer we aan de slag gaan met de logica van geometrische patronen. Ook wordt er expliciet gekeken naar samenwerkingsvormen en tegemoetkoming bij individuele vragen.