De oproep tot voorlezen is er al jaren en daar kan de podcast voor kinderen bij aansluiten. Het is een alternatief voor het beeldscherm en een waardevolle educatieve tool geworden. Het draagt bij aan de ontwikkeling van woordenschat en het leren luisteren en lezen. Uit Amerikaans onderzoek blijkt overigens dat kinderen n.a.v. een podcast op zoek gaan naar meer informatie en afleveringen vaker beluisteren. Ook is aangetoond dat jonge luisteraars eerder iets aannemen van leeftijdgenoten dan van volwassenen.

En dat gegeven leidt naar de potentie van het maken van podcasts mét kinderen. Kinderen ervaren (de kwetsbaarheid van) taal, ontdekken en ontwikkelen bewustwording, de invloed en potentie van stemgebruik, enz. Verder is het een rijke mediawijze activiteit voor de ontwikkeling van (digitale) geletterdheid, storytelling en het online mediawegwijs raken richting het herkennen van (des)informatie, het verwerken ervan en het maken van media.

Tijdens de workshop 'Podcast op De Nollen' leren leerlingen onder begeleiding van een echte radiojournalist, hun eigen podcast te maken. Met verschillende interviewtechnieken zullen ze elkaar bevragen over hun rondleiding over De Nollen en mogen ze zelfs de zonen van de kunstenaar interviewen.

Praktische informatie
● Duur: 2,5 uur
● Maximaal: 30 leerlingen
● Data: 5, 6, 7, 12, 13, 14 juli
● Prijs: € 200,- per klas (30 ll.), € 6,70 per leerling (begeleiders zijn gratis)
● Doelgroep: groep 7 - 8 (PO), jaar 1 en 2 (VO)
De workshops worden gegeven door een journalistiek docent. Daarnaast verwachten wij vanuit de school twee begeleiders per 30 leerlingen. Eerst krijgen de leerlingen een rondleiding over De Nollen (1⁄2 uur). Vervolgens krijgen ze een podcast workshop (2 uur).

Doelen
De leerling:
- maakt een korte samenvatting van de rondleiding
- formuleert een vraag over Ruud van de Wint
- leert verschillende interview technieken
- maakt een podcast over zijn ervaring op De Nollen

Deze workshop sluit aan bij de kerndoelen onderbouw (VO): 1 en 7