Na een poppenkast of poppentheater voorstelling van Poppentheater Belletje Sterk gezien te hebben op school gaan kinderen samen en zelf een pop + voorstelling maken.

:

 Erna Spoelstra, Leerkracht:

Toen ik klein was, woonde ik in Amsterdam en gingen we regelmatig naar de poppenkast op de Dam. Daar was ik onder de indruk van de poppen, het spel en de interactieve spanning. Nu, 50 jaar later, nodigde ik Ellen Sterk van het poppentheater 'Belletje Sterk' uit, om bij ons op school te spelen voor de groepen 5. Ik zag dat de fascinatie nog hetzelfde was. Dat de kinderen nog steeds meegingen in het spel. Dat ze luid roepend 'verraadden' waar een van de poppen was, dat ze verontwaardigd waren, blij en opgetogen. Net als ik 50 jaar geleden.
's middags maakte elk kind een pop van papier en stofjes. In groepjes verzonnen ze een voorstelling die ze aan elkaar lieten zien. Omdat ze zelf, verstopt in de poppenkast, niet te zien waren voor het publiek (hun klas), was dit zo laagdrempelig dat elk kind durfde. En sommigen hadden dat van tevoren nooit gedacht!

De workshop sluit aan bij kerndoel 54: De leerlingen leren beelden, muziek, taal, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.